ΣΧΕΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
ΣΧΕΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Απόσπασμα από την υπ’ Αριθμ. Πρωτοκόλλου: 63859/Γ1 Εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων με την οποία εντάσσεται το σκάκι στο πρόγραμμα των Δημοτικών Σχολείων: «[…] Η ένταξη του σκακιού ως δημιουργική/ παιδαγωγική δραστηριότητα μπορεί να ενταχθεί στο πλαίσιο της Ευέλικτης Ζώνης, στην Α΄, Β΄, Γ΄ και Δ΄ τάξη με μία (1) ώρα την εβδομάδα […]».
Απόσπασμα από το Άρθρο 34 του Νόμου 2725/1999 (ΦΕΚ 121 Α΄), όπως αυτό τροποποιήθηκε με το Άρθρο 38 του Νόμου Ν. 4115/2013, το οποίο προβλέπει διάφορες πριμοδοτήσεις για την εισαγωγή στις σχολές της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, των μαθητών οι οποίοι διακρίνονται σε αγώνες, όπως εισαγωγή χωρίς εξετάσεις στα Α.Ε.Ι. και Τ.Ε.Ι. κ.λ.π.: «Αθλητές που κατακτούν 1η έως 8η νίκη θέση σε χειμερινούς ή θερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες ή 1η έως 8η νίκη σε παγκόσμιο ή πανευρωπαϊκό πρωτάθλημα ανδρών-γυναικών, νέων ανδρών-γυναικών ή που επιτυγχάνουν ή ισοφαρίζουν παγκόσμια ή πανευρωπαϊκή επίδοση ανδρών-γυναικών, νέων ανδρών-γυναικών, εφήβων-νεανίδων εισάγονται σε οποιοδήποτε ΑΕΙ ή ΤΕΙ της προτίμησής τους και εγγράφονται σε αυτό καθ' υπέρβαση του αριθμού των εισακτέων που ορίζεται σύμφωνα με τις ισχύουσες κάθε φορά διατάξεις ή πριμοδοτούνται με ορισμένο αριθμό μορίων, ανάλογα με την επιτυχία τους. […]. Για 1η νίκη σε πανελλήνιους αγώνες παρέχεται προσαύξηση 20% για εισαγωγή στα ΤΕΦΑΑ και 10% προσαύξηση για εισαγωγή σε σχολή ή τμήμα ΑΕΙ ή ΤΕΙ. Για 2η νίκη σε πανελλήνιους αγώνες παρέχεται […]».
Απόσπασμα διάλεξης του Ιωάννη Παναγάκου για τα Αποτελέσματα των Επιστημονικών Ερευνών που τεκμηριώνουν τη Εκπαιδευτική Αξία του Σκακιού: «[…] Σε άλλη έρευνα οι ερευνητές χώρισαν μαθητές τεσσάρων ετών σε διάφορες ομάδες. Στη μια ομάδα τα παιδιά μάθαιναν και έπαιζαν σκάκι, ενώ στις άλλες τα παιδιά διδάχθηκαν και ασχολήθηκαν με διάφορες άλλες δραστηριότητες, μία ξεχωριστή για κάθε ομάδα, όπως π.χ. με υπολογιστές. Η έρευνα διήρκεσε 32 εβδομάδες. Έπειτα μετρήθηκαν οι επιδόσεις δημιουργικότητας, εφευρετικότητας και κρίσιμων αποφάσεων για κάθε ομάδα. Τα παιδιά της ομάδας του σκακιού είχαν καλύτερα αποτελέσματα στα τεστ των κρίσιμων αποφάσεων και σε αυτά της δημιουργικότητας, αλλά εκεί που ήταν κατά πολύ ανώτερα ήταν τα τεστ εφευρετικότητας. Το σκάκι, τους εκτόξευσε την εφευρετικότητα στα ύψη! […] Πολυάριθμες μελέτες σε Ρωσία, Κίνα, Η.Π.Α. και αλλού έχουν σχεδόν αποδείξει ότι η ικανότητα κάποιου να συγκεντρώνεται σε κάτι, ενισχύεται σημαντικά εάν παίζει σκάκι τακτικά. Αυτό συμβαίνει γιατί με τη σκακιστική σκέψη αναπτύσσονται οι δενδρίτες των νευρώνων του εγκεφάλου, γεγονός το οποίο είναι και ο βασικός λόγος στον οποίο οφείλονται όλες οι υπόλοιπες ωφέλειες. Οι δενδρίτες είναι μικρές διακλαδιζόμενες προεξοχές που βρίσκονται στην άκρη των νευρώνων του εγκεφάλου. Ο κάθε νευρώνας έχει πολλούς δενδρίτες με πολλές διακλαδώσεις στην άκρη του. Οι δενδρίτες είναι εξαιρετικά σημαντικοί καθώς αποτελούν το μέσο με το οποίο ο νευρώνας προσλαμβάνει σήματα. Είναι με λίγα λόγια το μέσο με το οποίο σκεφτόμαστε και όσο περισσότεροι υπάρχουν τόσο καλύτερα και γρηγορότερα γίνεται η διαδικασία μεταβίβασης των μηνυμάτων μέσα στον εγκέφαλο. Το να παίζει κάποιος σκάκι τακτικά, κάνει τους δενδρίτες να πληθαίνουν και να αναπτύσσονται. […] Μια πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύτηκε στο ιατρικό περιοδικό «The New England Journal of Medicine» βρήκε ότι τα άτομα που ασχολούνται με επιτραπέζια στρατηγικά παιχνίδια και ιδιαίτερα με το σκάκι, έχουν αρκετά μειωμένες πιθανότητες για να αναπτύξουν Αλτσχάιμερ μετά τα 75 έτη. Ο Δρ. Robert Freidland ισχυρίζεται ότι το σκάκι εξασκεί ιδιαίτερα την φαιά ουσία του εγκεφάλου η οποία συνήθως παραμένει σχετικά αδρανής με αποτέλεσμα ελαττώνεται η ισχύς του. […] Σε μια έρευνα που έγινε στη Βενεζουέλα, διαπιστώθηκε ότι η συστηματική διδασκαλία του σκακιού επιταχύνει την άνοδο του δείκτη νοημοσύνης σε παιδιά ηλικίας δημοτικού. Μετά από αυτή την έρευνα, η κυβέρνηση της Βενεζουέλας εισήγαγε το σκάκι ως μάθημα σε όλα τα σχολεία της χώρας, από τη σχολική χρονιά 1988-89 […] Σύμφωνα με τον καθηγητή FRANK, (1974), σε μια έρευνα που έγινε στο Ζαΐρ, μεταξύ δύο ομάδων παιδιών εκ των οποίων μία διδάχθηκε σκάκι, και η άλλη όχι, διαπιστώθηκε, ότι τα παιδιά της ομάδας του σκακιού παρουσίασαν σημαντική βελτίωση στα μαθηματικά και στη γλωσσική ευχέρεια, σε σχέση με τα παιδιά της άλλης ομάδας. […]».
Λίγα Λόγια Για Τον Α.Π.Ο. ΑΙΓΛΗ ΠΑΠΑΓΟΥ:
Ο Αθλητικός Πολιτιστικός Όμιλος ΑΙΓΛΗ ΠΑΠΑΓΟΥ είναι Αθλητικό Σωματείο εγκεκριμένο από τη Γ.Γ.Α. και ανήκει στη δύναμη της Ε.Σ.Ο. και της Ε.Σ.Σ.Ν.Α.
Ιδρύθηκε το 1997 και, σύμφωνα με το Καταστατικό του, πέραν από τη διδασκαλία και ανάπτυξη του σκακιού, έχει ως σκοπό την Πνευματική και Ηθική ανάπτυξη των μελών του και ιδιαίτερα των παιδιών πράγμα το οποίο το πετυχαίνει με τη σύμφωνη και επικροτούσα γνώμη των γονέων, όπως φαίνεται και στο παρακάτω απόσπασμα από το Βιβλίο Εντυπώσεων όπου οι γονείς γράφουν τη γνώμη, τις προτάσεις ή τα παράπονά τους για τα μαθήματα του Ομίλου: «[…] Διότι δεν εστιάζετε τη διδασκαλία σας μόνο στο σκάκι αλλά και στην καλλιέργεια της ψυχικής και πνευματικής υγείας των παιδιών, αφού τα νουθετείτε και τα "προβληματίζετε" με τις τόσο όμορφες ιστορίες, παροιμίες, παρομοιώσεις αλλά αλήθειες από τη ζωή, που κάθε φορά όταν αυτές λέγονται "κουμπώνουν" στη στιγμή που τα παιδιά μπορούν να το αντιληφθούν […]».
Στον αγωνιστικό τομέα, ο Όμιλός έχει αναδείξει στις μικρές ηλικίες πολλούς πρωταθλητές Ελλάδος (περί τους 10) και πάμπολλους πρωταθλητές Αττικής (περί τους 50), σε ατομικό επίπεδο, ενώ σε ομαδικό φέτος αγωνίστηκε στο πρωτάθλημα της Α΄ Τοπικής και, στις μικρές επίσης ηλικίες, πρωταγωνιστεί στις ομαδικές διοργανώσεις της Αττικής, όπου τα τελευταία χρόνια έχει κατακτήσει ένα Χρυσό και ένα Αργυρό στο Ομαδικό Παμπαίδων κάτω των δέκα ετών, δύο Χάλκινα στο Ομαδικό Παμπαίδων κάτω των δώδεκα ετών, και, εφέτος ένα Χρυσό, στο Ομαδικό Πρωτάθλημα Παμπαίδων κάτω των οκτώ και ένα χάλκινο στο Ομαδικό Πρωτάθλημα Παίδων κάτω των 16.
Τα μαθήματα Σκακιού της Σκακιστικής μας Ακαδημίας για τους μαθητές που διαμένουν στον Παπάγο και στον Χολαργό, και όχι μόνο, είναι κατά βάση δωρεάν, προσφορά του Προέδρου του Δ.Σ. του Ομίλου Ιωάννη Παναγάκου και των συνεργατών του και παραδίδονται στο χώρο που μας διέθεσε ευγενικά ο Δ.Ο.Π.Α.Π.
Για πληροφορίες στον Πρόεδρο του Ομίλου, Ιωάννη Παναγάκο, τηλ. 210-65.24.094, 690-65.83.797.
Απόσπασμα από το Καταστατικό του Ομίλου:
[…] «1. Σκοπός του Σωματείου είναι:
α. Η συστηματική καλλιέργεια και ανάπτυξη των δυνατοτήτων των αθλητών του Σωματείου για τη συμμετοχή τους σε αθλητικούς αγώνες.
β. Η πνευματική, σωματική και πολιτιστική καλλιέργεια και άσκηση των μελών του, καθώς και η μεταξύ τους ανάπτυξη πνεύματος συνεργασίας, ευγενούς άμιλλας και φιλικών σχέσεων.
γ. Η προσέλκυση των νέων σε δραστηριότητες πνευματικού, πολιτιστικού και αθλητικού περιεχομένου, και η θωράκιση και η προστασία τους από τη μάστιγα των ναρκωτικών, το χουλιγκανισμό, τη βία και τα τυχερά παιγνίδια.
δ. Η καλλιέργεια του Ιδεώδους του Ολυμπιακού Πνεύματος και των Αξιών της Ελληνοχριστιανικής Παιδείας και Παράδοσης.» […]
Απόσπασμα από αφιέρωμα στον Όμιλό μας, της εφημερίδας ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ της 5/8/12 «Ο Αθλητικός Πολιτιστικός Όμιλος ΑΙΓΛΗ ΠΑΠΑΓΟΥ είναι Αθλητικό Σωματείο εγκεκριμένο από τη Γ.Γ.Α. και ανήκει στη δύναμη της Ε.Σ.Ο. και της Ε.Σ.Σ.Ν.Α. Ιδρύθηκε το 1997 και, σύμφωνα με το Καταστατικό του, πέραν από τη διδασκαλία και ανάπτυξη του σκακιού, έχει ως κύριο μέλημα την ανάπτυξη υγειών και ηθικών χαρακτήρων μέσα από την καλλιέργεια του Ιδεώδους του Ολυμπιακού Πνεύματος και του ΕΥ ΑΓΩΝΙΖΕΣΘΑΙ. Αυτό αντανακλάται, όχι, μόνο, στα μάτια και στο φρόνημα των μαθητών του, αλλά και στις γνώμες των γονέων, όπως αυτές προκύπτουν απ’ ό,τι γράφουν στο βιβλίο εντυπώσεων του Ομίλου, όπως, για παράδειγμα «με αφορμή το σκάκι, διδάσκει τα παιδιά να σκέπτονται και να φέρονται με τιμή και αξιοπρέπεια, να χάνουν και να προχωρούν, να τηρούν όρους, νόμους και συμφωνίες. Διδάσκει, δηλαδή, πολλά από αυτά που το Σχολείο "ξέχασε" τα τελευταία χρόνια» ή «Όπως ο τεχνίτης σμιλεύει στην πέτρα τα αριστουργήματα της τέχνης του, έτσι και ο αγαπημένος δάσκαλος σμιλεύει στον χώρο του συλλόγου, αλλά και σε κάθε ευκαιρία, χαρακτήρες. Με το ήθος, τις γνώσεις και τις συμβουλές του διδάσκει πολύ περισσότερα από τεχνικές επικρατήσεως στην ασπρόμαυρη σκακιέρα… όχι μόνο τις γνώσεις του στο σκάκι, αλλά κυρίως, μαθήματα ζωής. […]».
Απόσπασμα από ολοσέλιδο αφιέρωμα στον Όμιλό μας, της εφημερίδας ΕΘΝΟΣ στο φύλλο της 1/11/08: «[… Καλλιεργούν τις πνευματικές τους ικανότητες. Έχουν αυξημένη αυτοπεποίθηση και οξυμένη κρίση. Μαθαίνουν να δέχονται την ήττα. Αναπτύσσουν το "ευ αγωνίζεσθαι". Σμιλεύουν τον χαρακτήρα τους. Είναι μικροί μαθητές που διδάσκονται σκάκι στον ελεύθερο χρόνο τους […]».
Απόσπασμα από ολοσέλιδο αφιέρωμα στον Όμιλό μας, της εφημερίδας ΠΑΠΑΓΟΥ ΠΟΛΙΤΕΙΑ στο τεύχος 44 (Νοέμβριος-Δεκέμβριος 2008): «[…] Ο εμπνευστής και πρόεδρος του αθλητικού πολιτιστικού ομίλου "ΑΙΓΛΗ" Παπάγου, η οποία, από το 1997, με πρωτεργάτη τον κ. Γιάννη Παναγάκο διδάσκει στα παιδιά τους κανόνες του σκακιού και όχι μόνο. […] Με το σκάκι τα παιδιά διευρύνουν τον τρόπο σκέψης τους και μαθαίνουν να συνεργάζονται μεταξύ τους. Συμβάλλει στην ανάπτυξη δεξιοτήτων όπως η αυτοσυγκέντρωση, η κριτική σκάψη, η προνοητικότητα και η φαντασία. Σύμφωνα μάλιστα με έρευνες, τα παιδιά που ασχολούνται με το σκάκι παρουσιάζουν σημαντική βελτίωση στα μαθηματικά και στη γλωσσική ευχέρεια.».
Σχετικό video (οι μικροί μαθητές του Α.Π.Ο. ΑΙΓΛΗ ΠΑΠΑΓΟΥ στην τηλεόραση): https://www.youtube.com/watch?v=4qLgdKAXbOo
Ηλεκτρονική διεύθυνση:
aiglipapagou.net ή https://a-p-o-aigli-papagoy1.webnode.gr/.